Overvej bremser på påhængsredskaber
Politiet er begyndt at tolke gældende lovgivningen om bremser anderledes end gængs praksis gennem årtier. Derfor anbefales du som landmand eller maskinstation at overveje bremser på efterspændt materiel, når der investeres.
Gældende lovgivning angiver to definitioner af, hvornår der er krav om bremser på påhængskøretøjer. Til nu har praksis været at:
”Mindst 50 % af vogntogets faktiske totalvægt skal hvile på de bremsende hjul.”
Men lovgivningen angiver også at:
”Tilladt akseltryk, tilladt belastning og tilladt totalvægt må ikke overstige det af køretøjsfabrikanten garanterede, teknisk tilladte.”
Politiet er i 2016 begyndt at anvende ovenstående passus i forhold til ”Unbreaked Towable Mass”, der tolkes til, hvor meget der må kobles i traktorens trækstang uden bremser. ”Unbreaked Towable Mass” er typisk opgivet til 3.000-3.500 kg på traktorens typeplade.
”Unbreaked Towable Mass” angivet på typeplader.
Primær Færdsel (tidl. Færdselsgruppen) har undersøgt moderne traktorers bremseevne med påhængsredskaber op til 12,7 t. Undersøgelsen viser at selv med tunge påhængsredskaber uden bremser, kan moderne traktorer nedbremse vogntoget på ca. den halve bremselængde i forhold til lovens krav.
På den baggrund har Primær Færdsel sendt en henvendelse på myndighederne.
Med myndighedernes ændrede praksis er bremser på påhængskøretøjer lovpligtige, når værdien på traktorens typeplade overskrides. Primær Færdsel kan ikke sige om myndighederne ændrer praksis. Derfor er det er op til den enkelte at vurdere, om bremser skal tilkøbes på nye påhængskøretøjer. Men fra 5-6 ton giver det mening alene for at skåne traktorens bremser.
Yderligere oplysninger ved :
Henning Sjørslev Lyngvig
Specialkonsulent, Markteknik
SEGES Planter & Miljø