Vi ved endnu ikke om dybfrostærterne bliver høstet i 2017, hverken de traditionelle eller de økologiske.
Transportministeren har netop meddelt at der hverken gives dispensation eller en forlænget forsøgsordning
LÆS Brev til Primær Færdsel (tidl. Færdselsgruppen) af 20 Maj 2017
LÆS Vejdirektoratets evaluering af forsøgsordning for bæltekøretøjer 2016
LÆS Det nye svar til Transportministeren fra Primær Færdsel (tidl.Færdselsgruppen) fra 23 maj 2017
LÆS Brev fra ARDO fra 23 Maj 2017
ARDO A/S skriver blandt andet :
Bureaukratisk fælde kan koste Ardo A/S’s eksistens i Danmark og tab af 105 arbejdspladser på Falster
Det er med stor bekymring, at Ardo A/S via Primær Færdsel (tidl. Færdselsgruppen) har modtaget information om, at Vejdirektoratet er fremkommet med en lukket rapport, der konkluderer, at kørsel med de 4 ærtehøstere monteret med bælter der høster ærter for Ardo A/S, ikke er tilladt, og at Transportminister Ole Birk Olesen i brev af 20. maj 2017 (j.nr. 2016-5065) vælger at træffe en afgørelsen om forsøgsordning/dispensation for kørsel med bæltekøretøjer på basis af denne rapport, som end ikke giver mulighed for indsigelse.
Fakta om Ardo A/S | 2015/2016 | 2016/2017 |
Omsætning | 395 mio. | 405 mio. |
Samlet volumen | 35,000 ton | 37,000 ton |
Heraf ærter (konventionelle+økologisk) | 9,400 ton | 10,000 ton |
Ærter Ha. | 2.200 Ha | 2.275 Ha |
Medarbejdere Ardo | 105 | 105 |
Ardo: Ekstra medarbejdere i høst | 14 på fabrik | 14 på fabrik |
DM Contr: Ekstra medarbejdere i høst | 25 høst + 9 chauffører | 25 høst + 9 chauffører |